6 Mart 2013 Çarşamba

ATLAS SHRUGGED; AYN RAND


Size gene harika bir film tavsiyem var ama asıl filmin hangi kitaptan adapte edildiğini duyduğunuzda sizi daha da çok heyecanlandıracağına inanıyorum.

Evet filmin adı "Atlas Shrugged" Atlas Vazgeçti".




Ayn Rand ismini bilen,onu inceleyip kitaplarını deli gibi takip eden insanlar eminim bu başlığımı gördüklerinde neden bahsedeceğimi tahmin edebileceklerdir.

Bu yazarın herkesin üstünde hem  bir o kadar ortak  hem de çok derin ve farklı düşünceler bıraktığını keşfetmek beni hep şaşırtmıştır.

Yazarın en ünlü diğer kitabı olan "Fountainhead" "Hayatın Kaynağı" için hayatımın kitabıdır diyenlerle o kadar sık karşılaşmaya başladım ki.

Bundan iki ay öncesiydi sanırım, bir arkadaşımın doğum günü partisi için yemeğe gitmiştik. Benim gibi yemekten sonra sigara molası veren başka bir arkadaşımla beraber dışarı çıktık ve nedense birden konu Ayn Rand'a ve FountainHead'e geldi, başladık konuşmaya. Yanımızda ki bayan kulak misafiri olarak bizle sohbete başladı ve birden çok güzel ve kaliteli bir sohbet ortamımız oluşmuş oldu.

Kısacası ortak zevkiniz Ayn Rand olan biri ile saatlerce konuşabilirsiniz bunu garanti ediyorum.


Kendinizi bu nasıl bir zeka ve bu nasıl bir öngörüşe sahip biri der iken bulabilirsiniz. Atlas Shrugged bence Ayn Rand'in ustalık eseri.

Filmin konusu 1950 yıllarında geçmesine rağmen filmdeki olaylar 2016 yılında geçiyor.

Film, iki bölüm şeklinde sunuluyor. Şu ana kadar dünya tarihinde kapitalizmin tam olarak uygulanamadığını kanıtlayan filme aynı isimi taşıyan kitaptan adapte edildi.

İnsan aklının toplumdaki rolünü,üreticiyi tüm toplumlardaki en değerli organ olarak görmemizi ve çalışan, yoktan var eden üreticilere karşı duyulan genel kızgınlığı son derece kuvvetli güçlü kahramanlar eşliğinde bize yansıtıyor.




Dünyayı sırtında taşıyan Atlas'ın vazgeçtiğine yapılan bir göndermedir filmin ve kitabın adı aslında. Bu film ve Ayn Rand'ın hayatıma girmesi ile beraber objektivist felsefesi ile de tanışmış oldum.

Objectivist felsefeden bahsetmek gerekirse aklı ve realiteyi baz alan doğrudan yana olup yanlışa karşı olan felsefe biçimi kısaca.

Şu an "We The Living" "Yaşamak İstiyorum" adlı kitabına başladım. Kendim için başka harika bir haber ise uzun süredir baskısı yapılmadığı için hiçbir yerde bulamadığım "Fountainhead" "Yaşamın Kaynağı"isimli kitap bana sürpriz bir şekilde önüme geldi. Çok sevdiğim bir arkadaşımdan temin ederek onu da okumaya başlıyorum.

Böyle büyük kitlelere hitap etmiş bu yayınlar film endüstrisi içinde büyük bir kaynak teşkil etmiş tabi ki de.

Atlas Shrugged'dan önce The FountainHead de ilk defa 1949 yılında sinemaya aktarıldı. Garry Cooper'in başrolünü oynadığı filmin bizzat senaryosu Ayn Rand'a ait.

Filmlerin tabi ki kitapların yerini tutabileceğini sanmıyorum ama konular o kadar net ve derin ki filmlerde otomatik başarılı olmuş oluyor.

Aşağıda "Atlas Shrugged" filminin birinci ve ikinci bölümlerinin ve 1949 yılı yapımlı "The FountainHead" filminin fragmanını paylaşıyorum.

Son olarak eklemek isterim ki Ayn Rand felsefesinin içine çekildiğiniz zaman düşünce sisteminizden, doğruluk ve adalet kavramlarınıza kadar çalışma, üretme ve insan olarak kendinizi deneyimleme sürecinizi sorgularken bulabilirsiniz.

Kısaca her şeyinizi, hayata bakışınızı, anlayışınızı, insanlara ve düzene karşı görüşünüzü bile değiştirebilirsiniz.

Peki o zaman John Galt kim?














Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...